×

Yoors

Bali Indonesia

Hoi allemaal,

Vorige week ben ik een paar dagen naar Bali geweest voordat ik doorvloog naar Australië.

Ik had een overstap op Jakarta waar ik er achter kwam dat mijn pinpas het niet deed. Hij stond op wereldwijd maar toch lukte het nergens om te pinnen. Dat was best vervelend want ik had met zo goed voorbereid op Australië dat ik eigenlijk Bali een beetje vergeten was. Ik had dus ook geen geld gewisseld en dus niks bij me. Ik had super veel dorst en begon ook wel trek te krijgen. Ik raakte lichtelijk in paniek aangezien ik dus geen geld had, geen werkende pinpas, niemand kende en ook geen eten of drinken meer had.

Gelukkig kwam ik erachter dat ik met mijn pinpas bij 3 verschillende banken kon pinnen in Indonesië. Toen ik aankwam op Bali lukte het me om te pinnen bij de eerste automaat die ik tegenkwam, Ik had alleen geen idee hoeveel ik moest pinnen en wist de koers ook niet. Ik ging voor 400.000 IDR. Ik heb meteen wat gegeten en gedronken en toen heb ik een taxi naar mijn hotel geregeld. Dat was het moment dat ik erachter kwam dat 400.000 IDR niet zo veel is (ongeveer €25). De taxi rit was namelijk 400.000, ik had dus iets minder omdat ik wat eten en drinken gekocht had.

Ik vroeg aan de taxichauffeur of het mogelijk was om bij één van de drie banken te stoppen waar ik als het goed is kon pinnen. We hebben geloof ik een stuk of vijf banken en automaten gehad en het lukte nergens! Inmiddels kreeg ik wel wat stress aangezien ik dus deze man niet kon betalen en ik daarna ook niks meer over had om mijn avondeten te kopen.

Gelukkig kon het hotel het resterende bedrag voorschieren en heb ik toen op Facebook gevraag of iemand mij kon helpen. Een kennis van mijn vader heeft dat gelezen en zat een half uurtje bij mij vandaan. Daar was ook een winkeltje met een ATM. Ze gaf mij de tip om de app Gojek te downloaden om een goedkope taxi te regelen en zo ben ik naar haar toe gegaan. Ze heeft de taxi voor mij voorgeschoten en we zijn samen naar het winkeltje gegaan. Het plan was eigenlijk dat ze voor mij zou pinnen en ik het naar haar zou overmaken maar ik wilde toch nog even proberen of mijn pas het hier wel zou doen. En hij deed het gewoon! Ik heb meteen 1.500.000 IDR gepind en meteen wat ontbijt en drinken gekocht.
Gojek is niet alleen een handige app om een taxi mee te krijgen maar je kunt ook eten laten bezorgen.

De volgende ochtend werd ik om 6 uur opgehaald voor een dagtour. Eerst reden we ongeveer 2 uur om bij de Lempuyang Temple te komen en bij de Gates of Heaven op de foto te gaan. Dit was de Instagram tour van get your guide. De gids vertelde veel en maakte de hele dag foto's! Super leuk want zo kon ik wat leuke foto's van mezelf naar thuis sturen.

De wachtrij voor de foto zou ongeveer 2 uur zijn stond overal, mijn gids werkte samen met andere gidsen die al in de rij stonden dus ik hoefde maar 20 minuutjes te wachten. Ondertussen kon ik rond lopen en genieten van het mooie uitzicht van de Agungberg omdat de gids voor mij in de rij stond.

Het was dus nog steeds best vroeg, ik had best wel last van een jetlag en het waren alleen maar kronkel weggetjes in de bergen. Ik begon een beetje wagenziek te worden dus we stopten bij een mooi uitzicht plekje tot ik me weer wat beter voelde. Toen gingen we door naar Tirta Gangga water palace. Dit is echt een heel mooi plekje! Het staat bekend als het mooiste voormalige koninklijke waterpaleis in heel het oosten van Bali. Je kunt de fonteinen, tuinen en beelden bekijken en ook over de stenen in het water lopen! Mijn gids vertelde mij dat er ook zwembaden zijn waar locals in het weekend komen zwemmen. Buiten het paleis heb je uitzicht over de super mooie rijstvelden.

Daarna reden we door naar de Tukad Cepung waterval. Dit is best een klim en al helemaal met zo'n slechte heup/rug als dat ik heb. Maar het is maar een kwartiertje en het is het zeker waard! Je komt in een soort van grot waar wat water door stroomt. Dit vond ik zelf al heel leuk om te bekijken en ook erg verfrissend na die klim en aangezien het die dag 38 graden was. Als je verder doorloopt kom je bij een waterval waar vanaf boven het zonlicht door komt!

Voor het volgende was ik erg bang! De bekende Bali Swing, een schommel boven de jungle. Ik heb echt extreme hoogtevrees en had al veel opgezocht hierover. Je zit namelijk maar met 1 veiligheidskabel vast. Maar ik dacht bij mezelf, zo veel mensen doen dit dagelijks, so just do it. Op de weg naar de schommel moest ik al over een hangbrug wat ik normaal nooit gedaan had. Maar ook dit heb ik overwonnen. Ik heb er niet heel erg van kunnen genieten want ik was echt heel bang, maar het uitzicht was erg indrukwekkend en na afloop ben ik echt blij dat ik dit gewoon gedaan heb. Ik kreeg ook nog een mini high tea met hetzelfde mooie uitzicht als op de schommel.

Als laatste hebben we nog over de rijstterrassen gelopen en ook dit was weer prachtig. Super mooi uitzicht en wat een rust! Al met al een super leuke maar wel ook vermoeiende dag.

De dag daarna was mijn vlucht naar Australië 's avonds laat. Die dag heb ik nog een super lekkere traditionele Balinese massage gehad en heb ik op het vliegveld gegeten.

Super leuk dat jullie weer wat van mijn reis gelezen hebben!

Ik zit nu dus weer in Australië en vertel jullie binnenkort meer!